– Det är speciellt bra med ljusare morgnar ur hälsosynpunkt. Det gör oss piggare, säger Arne Lowden, docent vid Stressforskningsinstitutet.

Enligt forskare finns en liten ökad risk för exempelvis olyckor och hjärtinfarkt på grund av den rubbade dygnsrytmen. Men det gäller främst på våren. Det som snarare får oss att må dåligt så här års är mörkret. Se därför till att få en dos dagsljus.

En studie som Arne Lowden varit med och tagit fram, visar att 43 procent känner sig mer nedstämda och trötta på grund av bristen på solljus under vinterhalvåret.

Men kylan och mörkret är inte enda orsaken till att vi blir segare.

– På sommaren har vi semester och kan vila upp oss. Till hösten, när studier och arbetslivskrav pressar oss, kan stressen också göra oss utmattade, orkeslösa och nedstämda, säger Arne Lowden.

Bästa tipsen enligt Arne Lowden för att inte deppa ihop under vintern är att ha en ljuslampa tänd på morgonen, och försöka att vistas ute så mycket som möjligt de timmar solen skiner för att fylla upp d-vitamindepåerna. Har man möjlighet att vara ledig kan en semestervecka under den mörka årstiden hjälpa till att ladda batterierna.

Största delen av vintern kommer dock de flesta att spendera på arbetsplatsen, men det finns små knep att ta till för att kompensera allt innesittande. 

– Inrätta ljusrum och ändra belysningen. Varje kontor borde ha åtminstone en plats där man kan tanka ljus, kanske ett kafé med ljushörna. Alla har ju inte problem, men man kan ha självval för belysningen på varje individs arbetsstation, säger Arne Lowden.