Under november blir höstmörkret allt mer påtagligt. Dagarna blir kortare och en del hinner aldrig ut innan solen går ner, vilket kan leda till nedstämdhet. Långa promenader och exponering av ljus betyder därför allt för att må bättre, säger Torbjörn Åkerstedt.

– Exponera dig för ljus, framförallt på morgonen och dagen. Även fysisk aktivitet har effekt. Fysisk aktivitet varvar upp hjärnan, och en uppvarvad hjärna är en piggare hjärna.

Hur länge behöver vi egentligen vara ute i dagsljus?

– Femton till tjugo minuter om dagen är för lite. Upp till en halvtimme, en timme, kanske två timmar. Det är ett rent responsförhållande mellan tiden man tillbringar ute i ljuset och hur man mår. Framförallt när det gäller trötthet och stämningsläge.

Tända lampor ger effekt

Förutom promenader utomhus lyfter Torbjörn Åkerstedt fram vikten av att ha lamporna på inomhus. Blått ljus är kraftfullast. När det gäller behandlingsutrustning lägger man oftast in extra doser av blått ljus för att få snabbare effekter.

– Det piggar upp, vi behöver det i det här landet. När man har folk i ett mörkt rum och sedan drar på med ljus, då blir alla väldigt mycket piggare. Du kan plocka bort nästa all trötthet genom att dra på ordentligt med ljus.

Många påverkas av höstmörkret

Enligt Torbjörn Åkerstedt känner 20-25 procent av befolkningen av en påtaglig seghet under hösten, och gränsen mellan vanligt trötthet och hösttrötthet tydlig.

– När man tycker att det påverkar ens sätt att fungera och vara. När man känner sig ineffektiv, när man inte orkar ta nya initiativ. Då är man påverkad, säger han.